«Հայոց պատմություն» առարկայի ծրագիր (9-րդ դասարան)
Բացատրագիր
«Հայոց պատմություն» առարկայի՝ միջնակարգ հանրակրթական դպրոցի 9-րդ դասարանի ծրագիրը կազմվել է՝ հիմք ընդունելով ՀՀ «Կրթության մասին» օենքը, «Հանրակրթության մասին» ՀՀ օրենքը, հանրակրթության պետական կրթակարգը, միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչը և «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրում իրականացվող ՀՀ ԿԳՆ փորձարարական և այլընտրանքային ծրագիրը:
9-րդ դասարանի «Հայոց պատմություն» առարկան ընդգրկում է Հայաստանի և հայ ժողովրդի պատմությունը առաջին հանրապետության ծննդից՝ 1918թվականից մինչև մեր օրերը:
Պատմությունը ժողովրդի հավաքական հիշողությունն է,նրա կենսագրությունը: Հայ ժողովուրդը աշխարհի հնագույն ժողովուրդներից է, որը պատմական ասպարեզ է իջել անհիշելի ժամանակներից և անցել զարգացման բարդ և դժվարին, կորուստներով և ձեռքբերումներով լի ճանապարհ: Շարունակելով իր պատմական ուղին՝ հայ ժողովուրդը հասել է մինչև մեր օրերը և որպես ազգ ոտք է դրել արդեն նոր հազարամյակ՝ իր ազատությամբ, պետականությամբ և այն զորացնելու վճռականությամբ:
Հայոց պատմությունը պարունակում է հայրենասիրություն և ազգային արժանապատիվ գոյություն: Հայոց պատմության իմացությունը հնարավորություն է տալիս ՀՀ ապագա քաղաքացուն ուսումնառության ընթացքում ձեռք բերած գիտելիքներն ու ճանաչողական հմտությունները, փորձը և անցյալի դասերը ծառայեցնել Հայաստանի հզորացմանը և բարգավաճմանը, պատկերացում կազմել համաշխարհային պատմության մեջ Հայաստանի և հայ ժողովրդի զբաղեցրած տեղի ու դերի մասին, զուգահեռներ անցկացնել հայ ու համաշխարհային քաղաքակրթության խաչմերուկում:
Հայոց պատմությունը համաշխարհային պատմության համատեքստում
Հայոց պատմությունը կազմում է համաշխարհային պատմության մի օղակը: Ուստի այն պետք է ուսումնասիրվի ընդհանուր պատմության հետ միասնության մեջ:
Այդ միասնությունը կարելի է ապահովել.
- միևնույն դարաշրջանի պատմական դեպքերի ու երևույթների համաժամանակյա ուսուցման միջոցով
- ընդհանուր պատմական հասկացությունների և գաղափարների յուրացման միջոցով
- համաշխարհայն դեպքերի և իրադարձությունների միացյալ ուսումնասիրության միջոցով
- ներածական, ընդհանրացնող և ամփոփիչ կրկնությունների միջոցով:
Պատմական երկու դասընթացների կապն ու հիմնական գծերի համեմատումը հնարավորություն է ստեղծում ձևավորելու գիտելիքների ամբողջական համակարգ համաշխարհային պատմության վերաբերյալ, պարզելու մարդկության պատմության ընդհանուր կողմերը և առանձնահատկությունները, որոշելու մեր երկրի տեղն ու դերը համաշխարհային պատմության մեջ, նրա ավանդը մարդկային քաղաքակրթության ստեղծման և զարգացման գործում:
«Հայոց պատմություն» առարկայի ուսուցման նպատակները և խնդիրները
Նպատակները՝
- «Հայոց պատմություն» առարկայի դասավանդման գլխավոր նպատակը ազգային գիտակցությամբ օժտված, համակողմանի զարգացած, լիարժեք դաստիարակություն ստացած, ազգային և համամարդկային արժեքներով առաջնորդվող ազատ, գիտակից անհատի և քաղաքացու ձևավորումն է:
Խնդիրները՝
Վերը նշված նպատակին հասնելու համար անհարժեշտ է լուծել կրթադաստիարակչական մի շարք կարևոր խնդիրներ.
- Սովորողներին տալ հնարավորություն ունենալ գիտելիքներ և պատկերացումներ հին, միջնադարի, նոր և նորագույն ժամանակների հայոց պատմության մասին, որոնց միջոցով կձևավորվի և կամրապնդվի ազատության, անկախության, պետականության ստեղծման և ամրապնդման համար պայքարին սեփական մասնակցությունը բերելու գաղափարը:
- Գաղափար տալ հայ մշակույթի, քաղաքակրթության, նրա առանձնացման ու զարգացման օրինաչափությունների և առանձնահատկությունների վերաբերյալ:
- Դաստիարակել հայրենասիրություն, ձևավորել հայրենիքի, պետության և քաղաքացու նկատմամբ արժանապատվություն և հպարտություն:
- Հասնել այն բանին, որ իր ազգի հարուստ պատմական փորձով զինված Հայաստանի վաղվա քաղաքացին գիտակցի իր անմիջական մասնակցության անհրաժեշտությունը ազգային հիմնախնդիրների լուծման, անկախ պետականության կերտման, հայրենիքի բարգավաճման գործին:
- Զարգացնել սովորողների ճանաչողական, տրամաբանական, ստեղծագործական մտածողությունը, հաղորդակցական, համագործակցային և ինքնուրույն գործունեության կարողություններն ու հմտությունները:
- Ձևավորել պատմական դեպքերը, երևույթները համեմատելու, համադրելու, վերլուծելու, գնահատելու, ընդհանրացնելու կարողություններ:
- Զարգացնել ուսումնառության ընթացքում սովորողների ստացած գիտելիքները և տեսական դրույթները պատմական կենդանի նյութի վրա կոնկրետացնելու, անցյալի ու ներկայի հասարակական-քաղաքական երևույթների վերլուծության ժամանակ կիրառելու կարողություններ և հմտություններ:
Բովանդակությունը
ՈւՍՈւՄՆԱԿԱՆ ԱՌԱՋԻՆ ՇՐՋԱՆ-/Սեպտեմբեր-Դեկտեմբեր/
- Մուտքի դաս– Հայոց պատմության նորագույն շրջանի բովանդակությունը, առանձնահատկությունները.
-
Հայաստանի առաջին հանրապետությունը
- ՀՀ հռչակումը: Բաթումի պայմանագիրը
- Իշխանության մարմինների ստեղծումը
- Ազգային բանակի ստեղծումը
- Դիվանագիտական կապերի հաստատումը
- ՀՀ պետական խորհրդանիշները: Անկախ պետականության վերականգնման պատմական նշանակությունը
- ՀՀ հասարակական-քաղաքական կյանքը: 1920 թ. մայիսյան ապստամբությունը
- ՀՀ հարաբերությունները հարևան պետությունների հետ: Հայ-վրացական հարաբերությունները: Հայ-ադրբեջանական հարաբերությունները
- Հայկական հարցը Փարիզի խաղաղության կոնֆերանսում: Սևրի պայմանագիրը
- 1920 թ. թուրք-հայկական պատերազմը: Ալեքսանդրապոլի պայմանագիրը: ՀՀ անկումը
- ԱՄՓՈՓՈՒՄ
3. Խորհրդային Հայաստանը 1920-1945 թթ.
- Խորհրդային վարչակարգի հաստատումը
- Հայաստանի առաջին Սահմանադրությունը: Անդրկովկասյան Դաշնության և ԽՍՀՄ-ի ստեղծումը
- Խորհրդային Հայաստանի տարածքային պահանջները: 1921թ. Մոսկվայի և Կարսի պայմանագրերը
- Լոռու և Ջավախքի խնդիրը
- Նախիջևանի և Արցախի հիմնախնդիրները
- Զանգեզուրի հերոսամարտը:Գարեգին Նժդեհ
- Կոմունիստական կուսակցության մենիշխանությունը: Քաղաքական բռնությունները
- Հայ ժողովուրդը Հայրենական մեծ պատերազմի տարիներին
- Խորհրդային Հայաստանի մշակույթը: Հանրակրթական դպրոցը: Գիտությունը: Գրականությունը: Արվեստը
- ԱՄՓՈՓՈՒՄ
4. Խորհրդային Հայաստանը 1945-1991 թթ.
- Հասարակական-քաղաքական կյանքը: Քաղաքական բռնությունների նոր փուլը
- Անհատի պաշտամունքի դատապարտումը
- Խորհրդային Հայաստանը «լճացման տարիներին»
- Վերակառուցման քաղաքականությունը: Ղարաբաղյան ազատագրական շարժումը
- Ազատագրական շարժման վերելքը: Ժողովրդական շարժման խորացումը
- Պատերազմական գործողությունների սանձազերծումը Ադրբեջանի կողմից
- Խորհրդային Հայաստանի մշակույթը 1945-1991 թթ.(Կրթություն և գիտություն, գրականություն և արվեստ)
- ԱՄՓՈՓՈՒՄ
5. Հայաստանի Հանրապետությունը 1991 թվականից մինչև մեր օրերը
- ՀՀ անկախության հռչակումը: Սահմանադրության ընդունումը
- Հայոց ազգային բանակը
- Հանրապետության տնտեսական քաղաքականությունը
- ՀՀ հասարակական-քաղաքական կյանքը
- ՀՀ մշակութային կյանքը
- Նորանկախ հանրապետության միջազգային ճանաչումը: Արտաքին քաղաքականությունը
- Հայոց ցեղասպանության միջազգային ճանաչման գործընթացը
- ԱՄՓՈՓՈՒՄ
6. Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետությունը 1991 թվականից մինչև մեր օրերը.
- Անկախության հռչակումը և պետականության ձևավորումը
- Ադրբեջանա-ղարաբաղյան պատերազմի ծավալումը
- Շուշիի ազատագրումը: Պատերազմի հաղթական ավարտը
- ԼՂՀ-ի հիմնահարցը բանակցային փուլում
- Երկրի հասարակական-քաղաքական և մշակութային կյանքը
- ԱՄՓՈՓՈՒՄ
Կիսամյակի ամփոփում
ՈւՍՈւՄՆԱԿԱՆ ԵՐԿՐՈՐԴ ՇՐՋԱՆ /ՃԱՄԲԱՐԱՅԻՆ ՀՈւՆՎԱՐ/
ՈւՍՈւՄՆԱԿԱՆ ԵՐՐՈՐԴ ՇՐՋԱՆ-ՆԱԽԱՔՆՆԱԿԱՆ ԿՐԿՆՈՒԹՅՈւՆ
/Փետրվար-Մայիս/
ՔՆՆԱԿԱՆ ԹԵՄԱՆԵՐ՝
ՄԱՍ Ա. Հնագույն և հին շրջան.
ԹԵՄԱ 1. Հայկական լեռնաշխարհ.
- Հայկական լեռնաշխարհը՝ հայերի հայրենիք /էջ 7-10/
- Լճերը: Գետերը /էջ 12-13/
- Պատմավարչական բաժանումը /էջ 15-17/
ԹԵՄԱ 2. Մեծ Հայքի Արտաշեսյան թագավորությունը: Արտաշես 1-ին.
- Հայկական թագավորությունների անկախացումը: Արտաշես 1-ինը և հայկական հողերի միավորումը /էջ 82-84/
- Արտաշես 1-ինի բարենորոգումները /էջ 87-89/
ԹԵՄԱ 3. Հայաստանը՝ աշխարհակալ տերություն: Տիգրան 2-րդ Մեծ.
- Տիգրան 2-րդի գահակալումը: Մեծ Հայքի ամբողջականության վերականգնումը /էջ 91-93/
- Տիգրան 2-րդ Մեծի տերության ստեղծումը /էջ 94-97/
- Հայկական աշխարհակալության ընդլայնումը /էջ 92-102/
- Տիգրան Մեծի տերությունը /էջ 104-110/
ԹԵՄԱ 4. Մեծ Հայքի թագավորությունը Արտավազդ 2-րդի օրոք.
- Կրասոսի արշավանքը /էջ 112/
- Անտոնիոսի արշավանքը /էջ 113-114/
ԹԵՄԱ 5. Մեծ Հայքի Արշակունյաց թագավորությունը 1-3-րդ դարերում.
- Տրդատ 3-րդի գահակալությունը /էջ 136-138/
- Պետական կառավարման համակարգը: Բանակը /էջ 131-137/
ԹԵՄԱ 6. Հին Հայաստանի մշակույթը.
- Հայկական մշակույթի ակունքները /էջ 155/
- Հայկական առասպելները /էջ 155-157/
ԹԵՄԱ 7. Հայոց նախաքրիստոնեական հավատքը: Գրավոր մշակույթը.
- Հայկական պետությունների դիցարանները /էջ 163-165/
- Գրավոր մշակույթը /էջ 167-169/
ԱՂԲՅՈւՐԸ՝ Հայոց պատմության դասագիրք, 6-րդ դասարան
ՄԱՍ Բ. Միջին շրջան.
ԹԵՄԱ 8. Ավատատիրության հաստատումը և Քրիստոնեության ընդունումը.
- Ավատատիրության ձևավորումը /էջ 6-8/
- Քրիստոնեության ընդունումը որպես պետական կրոն /էջ 11-13/
ԹԵՄԱ 9. Պետական կառավարման համակարգը.
- Թագավորը և արքունի գործակալությունները /էջ 8-10/
ԹԵՄԱ 10. Պայքար թագավորական իշխանության ամրապնդման համար.
- Տիրանի գահակալությունը /էջ 18/
- Արշակ 2-րդ /էջ 18-23/
- Պապ թագավոր /էջ 23-25/
ԹԵՄԱ 11. Վարդանանց պատերազմը.
- Հայ նախարարական համակարգը մարզպանական շրջանում /էջ 30-31/
- Պարսից գերիշխանության սաստկացումը: Արտաշատի ժողովը /էջ 31-32/
- Ապստամբության ծավալումը: Ավարայրի ճակատամարտը և դրա նշանակությունը /էջ 32-36/
ԹԵՄԱ 12. Մեսրոպ Մաշտոցը և Հայոց գրերի գյուտը.
- Մեսրոպ Մաշտոցի պատմական առաքելությունը և գործունեությունը /էջ 66-67/
- Հայոց գրերի գյուտը: Դպրոցը և թարգմանչական գործը /էջ 67-69/
ԹԵՄԱ 13. Հայաստանի Բագրատունյաց թագավորությունը.
- Հայաստանի անկախության վերականգնումը: Աշոտ 1-ին /էջ 84-88/
- Սմբատ 1-ինի պայքարը պետականության պահպանման համար /էջ 89-91/
- Արաբների դեմ պայքարի հաղթական ավարտը: Աշոտ 2-րդ Երկաթ /էջ 91-93/
ԹԵՄԱ 14. Կիլիկյան հայոց թագավորության վերականգնումը.
- Թագավորության հռչակումը /էջ 130-131/
- Լևոն 2-րդի քաղաքականությունը /էջ 131-132/
ԹԵՄԱ 15. Հայաստանը 16-րդ դարում և 17-րդ դարի 1-ին կեսին: Հայաստանի թուրք-պարսկական բաժանումը.
- Թուրք-պարսկական պատերազմները և Հայաստանը /էջ 167-168/
- 1555 թվականի Ամասիայի հաշտությունը և Հայաստանի թուրք-պարսկական բաժանումը /էջ 168-169/
ԱՂԲՅՈւՐԸ՝ Հայոց պատմության դասագիրք, 7-րդ դասարան
ՄԱՍ Գ. Նոր շրջան.
ԹԵՄԱ 16. Ազատագրական պայքարը Արցախում և Սյունիքում.
- Զինված պայքարը Արցախում /էջ 12-16/
- Զինված պայքարը Սյունիքում /էջ 17-20/
ԹԵՄԱ 17. Արևելյան Հայաստանը 19-րդ դարի 1-ին կեսին.
- Վարչաքաղաքական կացությունը /էջ 29-30/
ԹԵՄԱ 18. Արևմտյան Հայաստանը 19-րդ դարի 1-ին կեսին.
- Վարչական բաժանումը /էջ 38-39/
ԹԵՄԱ 19. Ռուս-պարսկական պատերազմները.
- 1804-1813 թթ. ռուս-պարսկական պատերազմը: Գյուլիստանի հաշտությունը /էջ 30/
- 1826-1828 թթ. ռուս-պարսկական պատերազմը : Թուրքմենչայի պայմանագիրը /էջ 31-34/
ԹԵՄԱ 20. Հայկական հարցի միջազգայնացումը.
- Սան Ստեֆանոյի հաշտության պայմանագիրը և Հայկական հարցը /էջ 75-77/
- Հայկական հարցը Բեռլինի վեհաժողովում /էջ 77-79/
ԹԵՄԱ 21. Հայ ազգային կուսակցությունները.
- Արմենական կուսակցություն /էջ 83-84/
- Հնչակյան կուսակցություն /էջ 84-85/
- Հայ հեղափոխական դաշնակցություն /էջ 85-87/
ԹԵՄԱ 22. Հայոց Մեծ եղեռնը.
- Հայերի ցեղասպանության երիտթուրքական պետական ծրագիրը /էջ 122-123/
- Մեծ եղեռնը /էջ 123-126/
- Մեծ եղեռնի հետևանքները /էջ 126-128/
ԹԵՄԱ 23. Մայիսյան հերոսամարտերը.
- Սարդարապատի ճակատամարտը /էջ 148-149/
- Բաշ Ապարանի ճակատամարտը /էջ 149/
- Ղարաքիլիսայի հերոսամարտը: Մայիսյան հերոսամարտերի պատմական նշանակությունը /էջ 149-152/
ԱՂԲՅՈւՐԸ՝ Հայոց պատմության դասագիրք, 8-րդ դասարան
ՄԱՍ Դ. Նորագույն շրջան.
ԹԵՄԱ 24. Հայաստանի առաջին հանրապետության հռչակումը.
- ՀՀ հռչակումը /էջ 6-7/
- Բաթումի պայմանագիրը /էջ 7-8/
- Իշխանության մարմինների ձևավորումը /էջ 8-13/
ԹԵՄԱ 25. ՀՀ հարաբերությունները հարևան երկրների հետ: 1920 թ. թուրք-հայկական պատերազմը: ՀՀ անկումը.
- Հայ-վրացական և հայ-ադրբեջանական հարաբերությունները /էջ 26-29/
- Թուրք-հայկական պատերազմը: Ալեքսանդրապոլի պայմանագիրը /էջ 38-40/
- ՀՀ անկումը /էջ 40-42/
ԹԵՄԱ 26. Հայկական հարցը Փարիզի խաղաղության կոնֆերանսում: Սևրի պայմանագիրը.
- Հայկական պատվիրակությունները Փարիզի կոնֆերանսում /էջ 30-31/
- Սևրի պայմանագիրը /էջ 31-32/
ԹԵՄԱ 27. ՀՀ խորհրդայնացումը.
- Խորհրդային վարչակարգի հաստատումը: Իշխանության մարմինների ստեղծումը /էջ 44/
- Հայաստանի առաջին սահմանադրությունը: Անդրկովկասյան դաշնության և ԽՍՀՄ-ի կազմակերպումը /էջ 47-49/
ԹԵՄԱ 28. Հայրենական Մեծ պատերազմը և հայերը.
- Պատերազմի սկիզբը: Հայաստանը ֆաշիստական պլաններում /էջ 78-79/
- Հայ ժողովրդի զավակները ռազմի դաշտում /էջ 81-83/
ԹԵՄԱ 29. Արցախյան շարժումը.
- Ղարաբաղյան ազատագրական շարժումը /էջ 119-121/
- Ազատագրական շարժման վերելքը /էջ 123-125/
- Պատերազմական գործողությունների սանձազերծումը Ադրբեջանի կողմից /էջ 130-131/
ԹԵՄԱ 30. Հայաստանի 3-րդ հանրապետության կայացումը.
- ՀՀ ամրապնդման գործընթացը /էջ 144-147/
- Հասարակական-քաղաքական կյանքը /էջ 155-158/
- Միջազգային ճանաչումը: ՀՀ-ն և Եվրախորհուրդը /էջ 162-164/